STRAVA: (Ne)zdravé těstoviny


1

Na světě kolují spousty mýtů o potravinách, které jsou založené na nepodložených informací a jedná se spíše o masivní reklamu. Proč to lidé dělají? Protože jíst musí všichni a jedná se o obrovský byznys. To, že člověku tato strava neprospívá a není mu přirozená ovšem ví už málokdo. Důležité pro masu lidí je to, že v televizi říkali, že je to zdravé a jí je každý, tak to tak prostě musí být, že? Nebo se má celá věc trochu jinak? Kde je tedy ta pravda? Na to se pokusí odpovědět tento článek a jako příklad si vezme zdravé „těstoviny“ (nebo nezdravé?). Pojďme na to…

Zdravá potravina

Co lze považovat za zdravou potravinu?

Měla by to být taková potravina, která prospívá našemu zdraví. Není tělu cizí a má tedy pozitivní účinky na lidský organismus.

Ruku na srdce, jsou vůbec v dnešní chemické době takové potraviny k dostání? Pokud se vyhneme totálnímu slovíčkaření, tak si troufám tvrdit, že ano. Člověk jen musí hledat a mnohdy si i připlatit. Za co jiného platit, když ne za svoje zdraví? Co je na světě důležitějšího než vlastní zdraví? Mělo by být u každého na prvním místě, těžko můžete někomu pomoci z lůžka v nemocnici.

Potraviny bych rozdělil na ty, které tělu:
  1. Prospívají (mají pro tělo pozitivní účinky)
  2. Neutrální (tedy vyloženě tělu neškodí)
  3. Škodlivé (mají negativní dopad na lidský organismus)

Tolik k úvodu a teď se podíváme na některé potraviny, které by všeobecně měly splňovat dle masy lidí a odborníků variantu číslo „A“ , ale dle našeho organismu splňují spíše variantu „C“ a s velmi přimhouřeným okem skupinu „B“.

Jako příklad jsem tedy zvolil těstoviny. Jednu z nejznámějších potravin na této planetě (asi po rýži) a taky jednu z těch nejlevnějších (proč asi?).

Těstoviny – zdravá pochoutka?

2

Původně jsem chtěl psát o rýži, ale k úctě k ní jsem si to rozmyslel. Přeci jen je to nejrozšířenější potravina na této planetě. A tak jsem si vzal na prozkoumání další velmi známou potravinu, a tou jsou těstoviny.

Proč se říká o těstovinách, že jsou „zdravé a výživné“?

Protože se jimi kultury živí tisíce let (obiloviny), tak přeci to není jen tak, že? Přitom pravda je taková, že se jedná o velmi levný zdroj energie.  Navíc kvalitu života ovlivňuje mnohem více faktorů nežli to, že se ve velkém jí například těstoviny (obiloviny) a nebo rýže. To vypovídá pouze o tom, že na daném místě a v daný čas tyto potraviny zajišťovaly přežití.

V dnešní moderní době nám již nejde jen o přežití, ale i to, abychom měli určitou kvalitu života danou právě konzumovanými potravinami.

A to tato doba umožňuje, abychom si mohli vybírat, co jíst a co naopak ne (pravdou však zůstává, že na některých místech tuto možnost volby nemají a právě tyto základní potraviny umožňují v daném místě přežiti, nikoliv zdravý způsob života).

Jak je to tedy s těmi těstovinami?

Existuje nepřeberné množství druhů těstovin. Kdo se v nich má vyznat, že? Všeobecně koluje názor, že těstoviny jsou zdravé a pokud se jedná o celozrnnou variantu, tak ty jsou úplně nejvíc zdravé…

Většina těstovin je však vyráběna pomocí tzv. rafinace, a to je kámen úrazu (z bílé mouky – pšenice).

Rafinované výrobky jsou zbaveny většiny původních živin, ale pořád v nich zbývají prakticky všechny kalorie!!!

A aby toho nebylo málo, zbavují se vody a přidává se do těchto výrobků cukr, tuk a sůl. Neobsahují téměř žádné mikronutrienty. Zkráceně se jedná o „junk food“, a to rozhodně našemu tělu neprospívá, je to nekvalitní potravina.

3

A co celozrnná varianta?

Za prvé je důležité se podívat, že se jedná opravdu o 100% celozrnný výrobek. A ohledně odpovědi, jestli se dá nazvat celozrnná varianta zdravá? Rozhodně by měla tělu méně uškodit, než jeho „bílá“ a „rafinovaná“ varianta. Ale o vhodnosti pro náš organismus by se dalo opět pochybovat. Obsahuje až příliš mnoho cukru a látek, které nejsou pro náš organismus zcela využitelné a většina lidí je špatně tráví, aniž by o tom věděli (pan lepek je téměř všude, že?).

Co glykemický index?

Ohledně nižšího glykemického indexu? Ten defakto nevypovídá nic o tom, jak je potravina zdravá. Hodnota GI obvykle nevypovídá, kolik jídla sníme v jedné porci.

Glykemický index je pro volbu vhodného jídla víceméně irelevantní.

Viz příklad: meloun má vysoký GI (72), ale kolik ho sníme? Dva plátky? Možná tři? A co třeba arašídové M&M’S (33)? Zde můžeme sníst celý sáček, protože abnormálně stimuluje naše chuťové buňky. Které jídlo tedy podle Vás více prospívá zdraví?

Co tedy říci závěrem?

Pokud člověk nemá potíže s trávením lepku (a že je má téměř každý), tak si občas těstoviny dát může. Když už, tak určitě jejich „zdravější“ variantu v podobě rádoby „zdravých celozrnných“ těstovin. Mějte však na paměti, že toto jídlo není nijak zvlášť výživné pro náš organismus a určitě nepatří do skupiny „C“. Do skupiny „C“ patří přirozeně se vyskytující potraviny jako je například zelenina. Tedy zeleninou nešetřete a když už přijde chuť, dopřejte si s klidným svědomím i těstoviny, avšak s rozumem a rozhodně ne dennodenně.


Autor článků a projektu „ŽIVOTNÍ ROZVOJ“– Jakub je kluk, který se rozhodl život jen nepřežívat, ale ŽÍT. Nevzdalovat se svým snům a cílům, ale naopak si je SPLNIT. Nestěžovat si neustále, ale být ŠŤASTNÝ. Celý život se člověk UČÍ a tím ROSTE a SÍLÍ. Děkuji, že jsem našel cestu, jak se stát inspirací pro ostatní a hlavně, jak změnit život k lepšímu i Vám. Autor e-booku – „6 způsobů, jak si změnit život k lepšímu pomocí eBooku“ a eBooku „TAJEMSTVÍ ŽIVOTNÍHO ROZVOJE

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *